Co znamená 50mg lepku? Udává se, že bezpečná (pro většinu osob s celiakií neškodná) denní dávka lepku je max. cca 50mg (=0,05gramu), dlouhodobě by to mělo být však pod 20mg za den. Ale co to vlastně znamená v praxi? Kolik lepku je např. v rohlíku? Tuto informaci jsem nikde nenašel a proto jsem začal zjišťovat informace a počítat…

Co jsem zjistil?

  • 100gramů mouky obsahuje cca 8gramů lepku (8000mg!)
  • „Bezpečné množství“ mouky je tedy pouze 0,625gramu

Co tedy například ten rohlík?

  • Běžný tukový rohlík váží 43gramů
    • Podle receptů je cca z cca dvou třetin tvořen moukou (možná víc, předpokládám, že část vody se při pečení vypaří, ale počítám dvě třetiny.
  • Rohlík tedy obsahuje cca 29gramů mouky.
  • „Bezpečné množství“ rohlíku je tedy pouhých 0,93gramu rohlíku.
    • To odpovídá malé špiče rohlíku – viz foto.
  • POZOR – v rámci maximální kontroly přidávám informaci z dalšího zdroje-EN nebo ze stránky ZDE, – na těchto místech se uvádí, že pečivo obsahuje cca 10% lepku.
    • To by odpovídalo „bezpečnému“ množství 0,5gr chleba (oproti mému výpočtu na 0,93gr). V případě chleba a jeho hustoty by se jistě jednalo o drobek výrazně menší, ale pořád ne „miniaturní“ – uvedený odkaz využívá i Google, pokud mu položíte jednoduchý dotaz „how much gluten is in bread“ (kolik lepku je v chlebu).
    • Rozdíl může být způsoben například tím, že nevím, kolik % z hmotnosti rohlíku je mouka – počítám 2/3 nebo le druhu mouky – např. špaldová mouka obsahuje více lepku než pšeničná.

Co to znamená v praxi?

  • Osobně dodržuji přísný režim – nikdy (tak jo, s výjimkou piva, ale i tam jenom v limitu) bzl. diet neporušuji.
    • Dávám si například i pozor, ať si ani nekrájím pečivo na prkénku od lepkového.
    • Současně je ale vidět, že něčím takovým nedojde automaticky k překročení „bezpečného limitu“.
  • Pozor však právě na ten limit – je to individuální a některým vadí i jen stopy lepku.